Na warszawskim Ursynowie, przy ul. Kazury, powstał wyjątkowy mural upamiętniający podpułkownika Jana Zumbacha – legendarnego pilota Dywizjonu 303 i bohatera bitwy o Anglię. Projekt został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Polskie Niebo i sfinansowany ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, Dzielnicy Ursynów oraz darczyńców Fundacji. Grupa RW odpowiadała za przygotowanie projektu graficznego – we współpracy z Fundacją – oraz wykonanie muralu. To wyjątkowe dzieło wzbogaca przestrzeń miejską, oddaje hołd bohaterowi i zachęca do refleksji nad współczesnym patriotyzmem oraz wykorzystuje nowoczesne, ekologiczne rozwiązania.
Jan Zumbach, ps. „Kaczor Donald”, urodził się 14 kwietnia 1915 roku w Ursynowie, który wówczas był podwarszawską wsią. Ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie i był jednym z dowódców słynnego Dywizjonu 303, wsławionego w bitwie o Anglię w 1940 roku.
Był nie tylko odważnym pilotem, ale też barwną i charyzmatyczną postacią – niezależnym, wiernym swoim wartościom, bliskim współczesnemu rozumieniu patriotyzmu. Za zasługi otrzymał m.in. Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari.
Mural przy ul. Kazury przedstawia Jana Zumbacha w charakterystycznej pilotce, patrzącego w dal z dumą i determinacją. Obok bohatera widnieją myśliwce Hawker Hurricane i Spitfire – samoloty, na których latali piloci Dywizjonu 303.
Tło stanowi biało-czerwona flaga, podkreślająca patriotyczny charakter realizacji. Całość opowiada o odwadze, poświęceniu i sile polskich lotników, a dzięki użyciu specjalnych farb ma również realny wpływ na poprawę jakości powietrza w mieście.
W dolnej części muralu umieszczony został kod QR, prowadzący do strony poświęconej Janowi Zumbachowi i historii bitwy o Anglię. Dzięki temu mural staje się również narzędziem edukacyjnym – zwłaszcza dla młodszych pokoleń, które mogą odkryć sylwetkę bohatera w atrakcyjny sposób. To także przykład, jak tradycja może łączyć się z nowoczesną technologią i ekologiczną odpowiedzialnością.
– Upamiętnienie Jana Zumbacha w formie muralu przyszło do Fundacji jako pomysł jeszcze w roku 2019, gdy to właśnie murale, a w szczególności murale ursynowskie cieszyły się ogromną popularnością. Nowoczesna forma artystyczna, jednocześnie otwierająca takie możliwości multimedialne jak zastosowanie kodu QR – kierującego osobę oglądającą mural w meandry historii, sprawiły, że to właśnie mural został wybrany na upamiętnienie Jana Zumbacha. Naszym celem było zwrócić uwagę, szczególnie młodszych pokoleń, na to, jak ważne jest budowanie nowoczesnego patriotyzmu, a także uczyć historii dokładnie taką jaką jest – nie unikając trudnych tematów, często kontrowersyjnych. To kim jesteśmy dzisiaj, ta nasza tożsamość narodowa i społeczna, budowana była przez postawy naszych przodków – mówi Wojciech Skwirowski, pomysłodawca nowego projektu graficznego, prezes Fundacji Polskie Niebo.
Jako Grupa RW jesteśmy dumni, że mogliśmy współtworzyć mural, który stał się ważnym punktem na mapie Ursynowa. Wierzymy, że reklama i sztuka w przestrzeni miejskiej mogą pełnić zarówno funkcję estetyczną, jak również edukacyjną i społeczną.
Ten mural jest szczególny także dlatego, że oprócz walorów artystycznych ma wymiar ekologiczny – to antysmogowe dzieło namalowane oczyszczającą powietrze farbą KNOxOUT. Wykorzystuje ona energię światła do rozkładania szkodliwych zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu, i przekształcania ich w mniej szkodliwe substancje.
Każdy metr kwadratowy powierzchni pokrytej farbą KNOxOUT redukuje nawet do 0,44 g tlenków azotu dziennie. W przypadku muralu Jana Zumbacha, którego powierzchnia wynosi około 90 m², daje to wymierny efekt ekologiczny – odpowiadający działaniu około 94 dorosłych drzew oczyszczających powietrze.
Dzięki temu mural upamiętnia bohatera i wzbogaca przestrzeń Ursynowa, realnie wpływając na poprawę jakości powietrza w okolicy. To przykład, jak sztuka, historia i ekologia mogą iść w parze, czyniąc przestrzeń miejską zdrowszą i bardziej przyjazną mieszkańcom
Projekty takie jak ten pokazują, że sztuka uliczna potrafi:
Dowiedz się, ile będzie kosztować Twoja kampania.